Telegraaf Media Groep (TMG) heeft vorig jaar opnieuw verlies geleden op een dalende omzet. De aanhoudende afname van de advertentie-inkomsten kon niet volledig worden gecompenseerd met bezuinigingen, maakte het moederbedrijf van onder meer De Telegraaf en Sky Radio woensdag bekend.
TMG zag de omzet vorig jaar met 7 procent dalen naar 482 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (ebitda) ging daarbij met bijna 70 procent omlaag naar 14,4 miljoen euro, grotendeels door uitgaven voor de reorganisatie van het bedrijf. Onder de streep resteerde een nettoverlies van 23,7 miljoen euro, na een min van 38 miljoen euro in 2014.
Advertenties in kranten, tijdschriften en op de radio leverden TMG vorig jaar 17 procent minder op dan in 2014. De inkomsten uit reclame op internet zakten met 5 procent. Een lichtpuntje werd ontwaard in de inkomsten uit online abonnementen. Die namen met bijna een vijfde toe. De veel grotere opbrengsten van andere abonnementen en de losse verkoop liepen echter met bijna 2 procent terug.
Inzet op digitaal
TMG zet dit jaar in op digitale activiteiten, onder meer met digitale nieuws- en sportkanalen. Het is echter nog te vroeg om aan te geven of die activiteiten dit jaar al een positieve bijdrage aan de resultaten kunnen leveren, zei bestuursvoorzitter Geert-Jan van der Snoek. De advertentie-inkomsten bij kranten en tijdschriften nemen dit jaar verder af, terwijl reclame op internet meer zal opleveren, voorspelde financieel directeur Leo Epskamp.
TMG verwacht zijn reorganisatie binnenkort af te ronden. Daardoor komen uiteindelijk 450 arbeidsplaatsen te vervallen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl